۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۶۰۴۷۷۰

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت موافق خام فروشی نیست، امسال حتما باید مواد معدنی را به ارزش افزوده تبدیل و سپس صادر کنیم.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص کل بورس امروز هم ۵ هزار و ۶۲۳ واحد رشد کرد
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز مانند روز‌های گذشته رکوردشکنی کرده و با افزایش ۵ هزار و ۶۲۳ واحدی به رقم ۲۱۴ هزار و ۸۶۷ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز ۸۹۹ واحد رشد کرده و به رقم ۳ هزار و ۴۷۶ واحد رسید. ارزش روز بازار بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۸۲۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۶.۷ میلیارد برگه بهادار اوراق و حق‌تقدم در قالب ۶۴۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۸۱۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده نماد‌های بورسی مانند فولاد، فارس، مبین، کگل، پارس، شپنا، فملی در تقویت شاخص کل بورس اثرگذار بودند.

نماد‌های پربیننده بورسی امروز مربوط به بانک تجارت با قیمت پایانی هر سهم ۴۰۹ ریال، بانک ملت با قیمت پایانی هر سهم ۳ هزار و ۳۴۳ ریال، بانک صادرات با قیمت پایانی هر سهم ۴۵۳ ریال، ایران خودرو، پارس خودرو، سایپا، گروه مپنا بوده‌اند.

بنا به این گزارش، ارزان بودن قیمت سهام دو بانک در محدوده ۴۲ تا ۴۵ تومان که کمتر از قیمت اسمی هر سهم یعنی ۱۰۰ تومان رقم خورده است، یعنی نشان می‌دهد پتانسیل رشد در برخی شرکت‌های بورسی وجود دارد و به اعتقاد برخی کارشناسان، علاوه بر افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت کالا‌های اساسی، وجود پتانسیل رشد در برخی شرکت‌های بورسی از عوامل رکوردشکنی شاخص بورس در روز‌های اخیر به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، در فرابورس ایران نیز شاخص کل در پایان معاملات امروز با افزایش ۴۵ واحدی به رقم ۲ هزار و ۶۱۳ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۵۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس ایران بیش از ۱.۵ میلیارد برگه بهادار، اوراق و حق تقدم در قالب ۲۷۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۴۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های کگهر، ذوب، دماوند، میدکو، شراز، شاوان، هرمز همگی در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بودند و نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، نیروگاه زاگرس کوثر، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، ریل‌پرداز سیر، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و توسعه و عمران استان کرمان بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی مبین بازگشایی شد، همچنین نماد‌های معاملاتی ثشرق، نبروج، دکیمیح بازگشایی شدند.

همچنین با پیام ناظر بازار، وقفه معاملاتی در نماد لابسا۱ به علت تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت روی داد.

وقفه معاملاتی نماد شدوص ۱ به علت تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت اتفاق افتاد.

نماد ستران بازگشایی شده و حراج مجدد نماد معاملاتی بسوئیچ روی داد و نماد معاملاتی کبورس و نماد نبورس نیز متوقف شدند.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۹۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۶۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۷۹۹ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۶۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۴۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۹۳۴ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۲.۵ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۴۶ هزار تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۵۹۵ هزار و ۶۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۹۳۴ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۲.۵ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۴۰ تومان افزایش نسبت به قیمت‌های روز کاری قبل، ۱۴ هزار و ۱۹۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۹۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۱۹۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۹۹۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۹۰۹ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۸ هزار و ۵۷۳ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۸۹۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو در این صرافی‌ها ۴۰ تومان نسبت به دیروز افزایش یافته است.
___________________________

وزیر تعاون خواستار پیگیری جدی برای تطبیق تلاش و مزد شد
 
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی روز دوشنبه در همایش شورای‌های اسلامی کار گفت: باید موضوع تطبیق میان مزد و تلاش به صورت جدی تا اجرا، دنبال شود و هر کس به میزان تلاشی که انجام داده، دستمزد دریافت کند
 
شریعتمداری خواستار سهیم شدن کارگران در سهام کارخانجات شد و اضافه کرد: کارگری که احساس مالکیت در ارتباط به سهام کارخانجات داشته باشد، احساس مسئولیت بیشتری هم در قبال تولید خواهد داشت.
این مقام مسئول، موضوع واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی به بازنشستگان را مورد تاکید قرار داد.

وی خاطرنشان ساخت: احداث مسکن مهر برای اقشار مختلف جامعه بود، اما هنوز فکری برای حل معضل مسکن کارگران نشده است.

شریعتمداری افزود: باید در این زمینه تلاش جدی کرد و نیاز است تشکل‌های کارگری خود وارد این موضوع شوند.
___________________________

معاون وزیر صمت: خام فروشی باید متوقف شود
 
جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از سال ۹۲ وزارتخانه اقداماتی را برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی انجام داده و در دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد که یکی از آن موارد ایجاد محدودیت قانونی برای صادرات مواد خام معدنی بود و بدین منظورمعافیت‌های مالیاتی صادرات مواد خام معدنی را برداشتیم و از طریق قانون و وضع عوارض حداقل ۵ درصدی بر صادرات مواد خام برای سال ۹۷ و ۸ درصد برای امسال و ۱۰ درصد برای سال آینده خام فروشی را کنترل کردیم.

سرقینی گفت: اقدام دوم این بود که زنجیره تولید فولاد را کامل کردیم و امروز زنجیزه نامتوازن فولاد متوازن شده به طوری که کل زنجیره فولاد که در سال ۹۲ حدود ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید داشت، امروز به حدود ۲۱۰ میلیون تن رسیده است و می‌توان گفت طی ۵ سال ۹۰ میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد افزوده شد که خود باعث کنترل صادرات سنگ آهن شده است.

سال گذشته ۱۵ میلیون تن سنگ آهن خام صادراتی به مصرف داخلی رسید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با ذکر آماری از صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی تصریح کرد: در سال ۹۱ صادرات سنگ آهن خام ۲۳ میلیون تن بوده و در سال ۹۷ به ۸ میلیون تن کاهش یافته و ۱۵ میلیون تن آن با ورود به صنایع کشور به ارزش افزوده تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد به خارج از کشور صادر شد که در واقع می‌توان گفت بخشی از آن سنگ آهن تولیدی بود که قبلا صادر می‌شده و توانستیم با جلوگیری از خام فروشی آن را در این چرخه وارد کنیم.

به گفته وی این میزان صادرات فولاد درسال گذشته از تولید ۲۵ میلیون تنی فولاد صورت گرفته است و در سال جاری نیز در نظر است تولید فولاد به ۲۸ میلیون تن افزایش یابد و ۱۲ میلیون تن صادر شود.

سرقینی افزود: با انجام ژئوفیزیک هوایی و اقدامات زمینی و حفاری‌های اولیه و با تعریف پهنه‌ها و با انجام عملیات اکتشاف پهنه‌ها ذخایرمعدنی فلزی کشف شده حدود دو برابر شد.

وی اظهار کرد: با تعریف پهنه‌ها از سال ۹۳ تاکنون توانستیم سرمایه‌ها را به سمت اکتشاف جذب کنیم و امروز سرمایه گذاری خوبی در اکتشاف انجام شده وذخایر خوبی هم کشف شده است.

سرقینی با بیان اینکه شرکت‌های عمومی اقبال بیشتری در این زمینه داشتند وایمیدرو وسازمان زمین شناسی هم مشارکت کردند گفت: در بخش آهن ذخیره باقی مانده حدود ۲ میلیارد تن بود که ۲ میلیارد تن دیگر نیز کشف شد و همچنان حفاری‌ها ادامه دارد که البته بعد از حفاری‌ها نتیجه قطعی اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش مس نیز پیش بینی می‌شود ۱.۵ میلیارد تن به ذخیره فعلی اضافه شده و ذخایر را دو برابر کند البته بعد از حفاری‌ها نتیجه قطعی اعلام می‌شود.

سرقینی ادامه داد: طی ۴ و ۵ سال اخیراز ژئو فیزیک هوایی استفاده کردیم و طی دولت یازدهم و دوازدهم نزدیک به ۲۵۰ هزارکیلومتر خطی پرواز انجام شد البته این روش به تنهایی کافی نیست و اطلاعات اولیه‌ای را به ما می‌دهد ما باید در اقدامات زمینی به ویژه حفاری قطعیت ذخیره را تشخیص دهیم درواقع ژئو فیزیک هوایی مناطق امید بخش را نشان می‌دهد و سپس بر آن اساس حفاری‌ها جرا می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سال ۹۷ در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور، علیرغم همه مضایق، علاوه بر تامین نیاز داخل ۸ میلیارد دلار صادرات هم انجام شد و واردات مواد معدنی کمتر از ۵۰ میلیون دلار در دو زمینه زغال سنگ و سنگ منگنز بوده است که بسیار ناچیز است.

با اجرای نقشه راه معدن، کار در این بخش سرعت می‌گیرد

سرقینی تصریح کرد: نقشه راه معدن با کمک بخش خصوصی و کارگروه معدن مجلس تعریف و تصویب شد و در سال گذشته بخش کمی اجرا شد و امسال هم در مرحله احصاء مسوولیت هر کدام از معاونت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه به صورت دقیق هستیم، اهداف کمی و کیفی تعریف شده و با اجرای این نقشه کاردربخش معدن سرعت می‌گیرد.

صادرات سنگ آهن به نفع کشور نیست

این مقام مسوول ادامه داد: طبق اهداف سند چشم انداز، اهداف ما در صنعت فولاد قابل دستیابی است وبر این اساس رسیدن به ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد را تعریف کرده ایم و این در حالی است که هم اکنون ۳۵ میلیون تن ظرفیت راه اندازی شده داریم حدود ۱۰ میلیون تن بالای ۵۰ درصد پیشرفت دارد و ۱۰ میلیون تن در شرف تعریف و شروع به کار است.

وی تاکید کرد: برای تامین سنگ آهن مورد نیاز حداقل ۱۴۰ میلیون تن سنگ آهن نیازداریم و یکی از مشکلات اصلی ماست و برای اینکه بتوانیم این میزان را تامین کنیم یا باید ذخایر جدید کشف کنیم و یا واردات انجام دهیم به عبارت دیگر صادرات سنگ آهن الان به نفع کشورنیست. درزمینه مس هم به اهداف نزدیکیم و می‌توان گفت فقط درمورد کشف ذخایر سنگ آهن با چشم انداز فاصله داریم که امیدوارم نزدیک شویم.

سرقینی گفت: طبق برآورد‌ها معدن در GDP کشور ۱.۲ درصد به صورت مستقیم و با صنایع معدنی بلافصل خود ۷.۵ درصد نقش دارد.

وی با بیان اینکه بودجه ناچیزی به توسعه زیر ساخت‌های معدنی اختصاص یافته است افزود: ارزش مواد معدنی و صنایع معدنی اصلی تولیدی کشور حدود ۲۰ میلیار دلار است، اما ایا در مقابل این عدد و متناسب با آن در زیرساخت ها‌ی معدنی هزینه میکنیم؟ این در حالی است که هزینه توسعه و ایجاد زیر ساخت‌ها اعم از جاده‌های معدنی، برق و آب و.. هم بردوش سرمایه گذاران است و انتظاراست این مورد هم در قوانین بودجه دیده شود.
___________________________

تحریم‌های ایران رشد اقتصادی غرب آسیا را کاهش می‌دهد

صندوق بین‌المللی پول امروز اعلام کرد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، افزایش ناآرامی در غرب آسیا و شمال آفریقا و بی‌ثباتی قیمت نفت، رشد اقتصادی این ناحیه را کاهش می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اقتصادی دوسالانه خود هشدار داد چشم‌انداز این منطقه «با سطوح بالای بی‌ثباتی تیره شده است.»

«چنین بی‌ثباتی ممکن است حس پرریسک بودن کل منطقه را در سرمایه‌گذاران افزایش دهد و این امر منجر به خروج سرمایه و فشار بر نرخ ارز شود.»

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد، اقتصاد ایران به عنوان دومین اقتصاد بزرگ این منطقه پس از افت ۳.۹ درصدی در سال ۲۰۱۸، در سال جاری میلادی نیز ۶ درصد کاهش یابد.

جهاد أزعور، مدیر بخش غرب آسیا و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول گفت این پیش‌بینی، پیش از سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفتی ایران در هفته گذشته، انجام شده است و این بدان معناست که این وضعیت دشوار می‌تواند حتی بدتر شود.

أزعور به خبرگزاری فرانسه گفت تحریم‌ها تورم در ایران را به نزدیک ۵۰ درصد رسانده است.

وضعیت ایران بر آمار (اقتصادی) منطقه نیز تاثیر منفی داشته است.

در مجموع، انتظار می‌رود، رشد اقتصادی منطقه از ۱.۴ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱.۳ درصد در سال جاری افت کند.

رشد اقتصادی صادرکنندگان نفت در این منطقه در سال ۲۰۱۹ به ۰.۴ درصد کاهش می‌یابد درحالی‌که انتظار می‌رود رشد اقتصادی واردکنندگان نفت از ۴.۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۳.۶ درصد در سال جاری برسد.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد رشد اقتصادی در بیشتر منطقه، از افزایش درگیری، فساد، اصلاحات آرام، سطح بالای بدهی و نواسانات ادامه‌دار قیمت نفت، تاثیر منفی گرفته است.
___________________________

از الزامات تحقق رونق تولید اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده است

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزیر صنعت گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، الزام تحقق رونق تولید است

زرندی با اشاره به اینکه سطوح مختلفی بر رونق تولید موثر است، افزود: سیاست‌های کلان اقتصادی، قوانین و مقررات، فضای کسب و کار، ابزار‌های تجاری اولویت‌های صنعتی، قیمت گذاری مشوق‌ها و تنبیهات، شرایط تقاضا، صادرات و واردات عواملی هستند که بر رونق تولید اثر بسیار دارند.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های مربوط، باید برای رسیدن به رونق و حفظ تولید همکاری داشته باشند، اضافه کرد: در سال ۹۸ نیازمند تدوین و تنظیم برنامه‌های مورد نیاز با دستگاه‌های مرتبط مثل سازمان برنامه، بانک مرکزی و وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و ... در هماهنگی با برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای رونق تولید هستیم.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت با اشاره به اینکه تفویض اختیارات هیئت وزیران به وزیر صنعت، معدن و تجارت طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی در خصوص مقررات مخل رونق تولید با تاکید بر آیین نامه‌های قانون رفع موانع تولید تفویض اختیار کرده اند، گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز باید سهم تسهیلات بانکی بخش صنعت و معدن به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

زرندی افزود: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده با رویکرد انتقال آن از تولیدکننده به مصرف کننده نهایی، تامین ارز مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات وارداتی مورد نیاز تولید، امکان استفاده از واردات بدون انتقال ارز برای تامین ماشین آلات و تجهیزات تولید، افزایش سرمایه صندوق‌های حمایتی و بیمه‌ای برخی از الزامات تحقق رونق تولید است.

وی تصریح کرد: پشتیبانی از امکان استفاده بخش صنعت از مکانیزم تهاتر در تامین مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات واردات، امکان استفاده از مکانیزم LC داخلی در تامین مواد اولیه و قطعات بخش تولید، تامین منابع موردنیاز (از کانال بانک مرکزی) به منظور تحریک تقاضا از طریق کارت خرید اعتباری برای کالا‌های مصرفی بادوام، تنظیم لایحه اصلاح ماده ۱۶۷ قانون مالیات‌های مستقیم به منظور افزایش زمان پرداخت بدهی مالیاتی هم از دیگر الزامات است که باید با هماهنگی همه قوا ونهاد‌ها اجرایی شود. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات